AfCarsten Østergaard

Sådan beregner vi vores stjerner for restauranter

Alle restauranter på vores side med Take-away i Hornslet har en stjerneangivelse ved siden af titlen. 

Stjernerne fortæller, hvor godt restauranternes kunder synes om deres ydelser. Anmeldelserne er samlet ind fra diverse anmeldelsestjenester forskellige steder på internettet og er herefter regnet sammen til et vægtet gennemsnit, som er mest retvisende score. 

Vi har samlet ind fra: 

  • Google My Business
  • Trustpilot
  • Facebook
  • Tripadvisor
  • Just Eat
  • Hungry
  • Yelp
  • Mangospot

Omregningsmetoden

Antallet af stjerner fra hver individuel tjeneste ganges op med antallet af anmeldere, før det delresultat lægges sammen med samme fra de resterede tjenester. 

Hvis tjenesten, som bedømmelsen er hentet fra, benytter flere eller færre end 5 stjerner, bliver sitets gennemsnit regnet om til 5 stjernet skala ved at dividere bedømmelsen med antallet af stjerner og herefter ganget med 5.

Herefter divideres med det samlede antal kunder, som har anmeldt restauranten.

Hvorfor omregner vi bedømmelserne?

Det gør vi for at en bedømmelse på 2,7 af 3 brugere på Trustpilot ikke skal vægte lige så højt som snittet på 4,5 fra 395 brugere på Google My Business, som det ville gøre, hvis man blot lagde stjerne sammen fra hver tjeneste og dividerede med antal tjenester.

Scoren rundes op eller ned til nærmeste halve stjerne. Så 3,2 bliver til en angivelse på 3 stjerner, mens 3,3 bliver til 3,5 stjerne. 

De individuelle tjenester laver i visse tilfælde selv en omregning, så stjernerne er ikke et direkte gennemsnit af dem, kunderne giver. Derfor er vores beregningsmetode ikke nødvendigvis matematisk bulletproof. Til gengæld giver det et fair indtryk af virksomhedens kvalitet som det fremstår på tværs af internettet. 

Har du spørgsmål, forbedringer eller andet til denne guide?